Jeg har en drøm

Men ikke en god en.

Jeg har alltid drømt mye, lange drømmer som jeg husker når jeg våkner (det er visst et tegn på høy intelligens, høhø) Jeg vet ikke hva jeg tror om drømmetyding, men jeg er overbevist om at man drømmer om det som trenger å bearbeides. Jeg har hatt mange mareritt om sjø og store bølger, f.eks at vi er ombord i båten til faren min og at bølgene vokser til gigantiske proporsjoner - at jeg strever med å navigere båten, at vi plutselig befinner oss i en elv som har for lite vann, osv... Disse drømmene har fulgt meg i alle år, de kommer i perioder - flere ganger i uken, det kan være variasjoner over detaljene, men følelsen er alltid den samme. Frykten for den store bølgen, redselen for å kantre. Helt bakerst ligger frykten for å dø, men egentlig er det bølgen i seg selv jeg er redd. Jeg tror jeg vet at jeg kommer til å våkne før jeg "dør" - men jeg rekker alltid å se vannet tårne seg opp utenfor - tsunamien som skal sluke oss. Det er alltid familien min, mamma og pappa og brødrene mine som er statister i disse situasjonene.

I det siste har jeg hatt et annet tilbakevendende mareritt.

En av mine største frykter er å havne i vann mens jeg sitter i bil. Da jeg var rundt 10 år så jeg (i virkeligheten altså) fire ungdommer kjøre utfor en bratt skrent og havne i sjøen. To av ungdommene døde. Vi var på båten til faren min, og jeg husker kaoset, panikken, pappa som slengte oss over i en annen båt så hardt at broren min begynte å gråte, søskenbarnet mitt som bare var to år eldre enn meg, strevde med fortøyningene uten å klare å løsne dem, pappa som bante og ga full gass så repene røk tvert av. Stillheten i sofaen der vi barna satt og ventet, lysene på sjøen, rett der borte, der de søkte etter dem som fortsatt satt i bilen på bunnen av vannet... jeg vet ikke om det er derfor jeg hater filmer der handlingen utspiller seg i farkoster med begrenset plass uten oksygen utenfor - i  verdensrommet, i u- båter... jeg hater det, for jeg har virkelig skrekk for å ikke få puste. Ok, nå babler jeg. Marerittet.

Jeg husker aldri noe annet enn denne scenen, men den er til gjengjeld nesten den samme hver gang. Ivar og jeg kjører en bil, barna i baksetet, fastspent i selene. Ivar kjører, og jeg vet hva som skjer før det skjer - en gang kjørte vi på en kai mens det var springflo, og vi så ikke hvor vi hadde fast grunn under hjulene. Panikkfølelsen idet vi havner utenfor kaien, bilen synker og jeg desperat prøver å finne ut hvordan vi alle skal berge oss, er grusom. Hvordan skal jeg få ungene løs, ut og opp, før det er for sent! Skrekkelig! Jeg vet at jeg ikke kan svømme OG navigere under vann, langt mindre bære noe med meg mens jeg svømmer. Denne vissheten følger meg inn i marerittet.

I natt drømte jeg dette for tjuefemte gang eller noe, og nå fikk jeg nesten ikke panikk engang da Ivar kjørte bilen rett ut i vannet i en sving han glemte å ta. Det var nesten en følelse av jaJA, what else is new, liksom! Kanskje det var derfor det gikk litt lenger denne gangen, for nå fortsatte drømmen med at Ivar og jeg kom oss ut med det samme, akkurat tidsnok til å se bilen vår, med ungene i, falle ned en 40 meter dyp grop, så fort at jeg visste instinktivt at det ikke var håp. Jeg husker gjenopplivingsforsøk, jeg visste det var Viktor, selv om jeg ikke så ham, ambulansepersonalet satt med en slags fjernstyrt innretning som gav hjertekompresjon. Sykepleieren gav opp, og jeg husker at jeg tagg ham om å prøve fem tak til, bare fem tak til, selv om jeg visste at det var nytteløst. Han prøvde fem tak til, men det var ikke tegn til liv. Det er det siste jeg husker før jeg våknet.

Hvorfor drømmer jeg sånne ting, det er jo tortur!?

Når jeg søker på drømmetydning om bølger, så finner jeg at det handler om tap av kontroll. Det kan stemme, for det er mye den følelsen jeg har, jeg kjemper for å berge oss, det er liksom jeg som har ansvaret, ofte syns ikke andre at vi er i noen fare i det hele tatt - men kreftene utenfor er så store, jeg har ikke en sjanse. Jeg VET at vi vil treffes av den største bølgen, det er bare et spørsmål om når. Store bølger antyder at jeg ikke har vært helt på topp psykisk, men nå er det lenge siden jeg har drømt noe slikt, så jeg kan ikke huske hvordan hverdagen min var akkurat da.

Det er aldri bølger når barna "drukner" i bilen. Det oppleves ikke som tap av kontroll på samme måte, mer som panikk, tidsnød og angst. Vannet er alltid stille og mørkt, med unntak av i natt, da jeg så bilen tippe over en slags mur av runde stener som gikk rett ned til bunns, før den forsvant ned i svart vann. Mørk sjø er visst ikke bra, men at overflaten er rolig, er et godt tegn. En bil symboliserer stort sett deg selv i drømme, sies det, og om noen andre kjører er det et tegn på hell. Dette stemmer ikke i det hele tatt, men det er ikke sikkert bilen er så vesentlig.

Jeg aner ikke hva det betyr, men det er ganske masete å ha slike mareritt. Både Ivar og jeg er slitne om dagen, særlig Ivar som ikke er helt i form. Jeg føler kanskje litt at vi kjemper mot strømmen akkurat nå, kanskje er det derfor jeg sover så urolig. Når jeg ikke drømmer dette, har jeg skremmende mareritt om andre ting, men jeg husker sjelden noe, bare følelsene, og bruddstykker.

Heidi, drømmefangeren din har slutta å virke! :/



Nå skal jeg legge meg, og håpe på en rolig natt i hodet mitt.

22 kommentarer

deepinsidemyhead

02.nov.2010 kl.01:26

Jeg husker jeg hadde veldig mye mareritt før.. Hatt mange perioder med forskjellige type drømmer.. Deja vu drømmer, hvor jeg opplever ALT jeg drømte om i detalj.. Merkelige og urealistiske drømmer som en seriedrøm jeg hadde gjennom hele ungdomsskolen:P Blogga om den faktisk hihi:P Også en del overfallsmareritt i perioder..

Men nå har det vært stille veldig lenge egentlig! Så tror vel alle kanskje har sine perioder, og drømmer og mareritt kommer vel lettere om man er i stressa perioder kanskje.

Men at opplevelsen som 10åring har satt en støkk i deg, det er vel egentlig ganske naturlig... Det er jo en sterk opplevelse uansett alder vil jeg tro... Og vil vel kanskje følge deg hele livet.. Men om den fortsatt tynger ville jeg vel prøvd og prate om den, og hvilke følelser den bringte frem da, men ikke minst også nå.. ? Men nå er jeg vel ikke ekspert på .. traumer, for det kan vel i grunn kalles det, selv om jeg har opplevd noen.. Så mitt eneste råd er vel å prate om noen og si ting høyt.. Kanskje det ikke vil ligge så mye i underbevisstheten din da du sover? =)

australiamari

02.nov.2010 kl.01:55

Jeg pleier å drømme følgende tre ting i loop:
1. Jeg mister tennene, de bare løsner og begynner å ramle ut av munnen på meg mens jeg desperat prøver å samle dem opp slik at tannlegen kan sette dem inn igjen.
2. Jeg løper ALT jeg kan, eller beyond det, men snegler meg bare av gårde.
3. Jeg kan fly, og det er så lett! Jeg bare svever. Jeg har aldri prøvd narkotiske stoffer, og skal aldri gjøre det heller, for da ser jeg for meg at jeg tror jeg kan fly i virkeligheten også. ...og det er dumt å prøve fra 14. etasje!!
Når det gjelder den opplevelsen din høres det helt forferdelig ut. Er selv livredd for å havne under vann på den måten, og kan ikke se filmer under vann/ steder der man ikke kan puste for da sitter jeg og holder pusten selv. Slitsomt. Og hvis en bil havner under vann er det vel ikke fysisk mulig å få opp døren før trykket er utjevnet, det vil si før bilen er fylt opp med vann. Derfor gikk jeg til innkjøp av en nødhammer som jeg hadde i bilen min i Norge. Den har setekutter i håndtaket så du får av setebeltet (både på deg selv og andre), og du kan knuse sidevinduet slik at du kommer deg ut. Better safe than sorry, og den lå jo bare i hanskerommet. :)

Gro

02.nov.2010 kl.08:52

Uff! høres helt forferdelig ut! Jeg har ingen greie på drømmetyding, men opplevelsen du hadde som 10 åring er fæl, og mest sannsynlig har den merket deg.

Jeg har også totalt sperre for og skulle oppholde meg under vann eller i verdensrommet. Altså steder det ikke er tilgang på luft! Jeg kunne aldri funnet på å begynne med dykking!

Å drømme at det skjer noe fælt med ungene er det værste som finnes. Jeg har hatt mareritt om at de blir borte og at ingen finner dem. Har våknet helt oppløst og faktisk måttet gå å sjekke at de er i sengene sine! Mareritt er slitsomme greier jeg har drømt at venner og familie har gjort meg vonde ting, og har virkelig måttet jobbe med meg selv for ikke å være sinte på dem på orndtlig etterpå. Stakkars folk det er jo ikke deres skyld at de ble med i mitt mareritt.

Hadde det ennå vært folk jeg ikke liker noe særlig i våken tilstand så kunne jeg jo skjønt det litt. Men det har vært mennesker som står meg nær som jeg er glad i og som aldri har gjort meg noe annet enn godt! Drømmer er merkelige ting og underbevistheten har sannelig en pussig måte og bearbeide opplevelser og inntrykk på.

Håper du slipper disse fæle marerittene fremover og får rolige netter :-)

Tone

02.nov.2010 kl.09:33

Det kaller jeg skikkelige mareritt, ja. Off, det var helt så jeg kjente følelsene dine fra marerittet bare jeg leste om det. Jeg drømmer også enormt mye, og det er ofte noen av de samme tingene. Dvs, det er stort sett ikke vann.. Men det er den samme følelsen av å miste kontrollen, angsten, osv. Fæle drømmer! Jeg vet ikke helt hva jeg tror om drømmetydning, men noen ganger er det jo enkelt å se sammenhenger med det som skjer i det virkelige liv. Fascinerende!

Tone

02.nov.2010 kl.09:34

Også håper jeg forresten at både du og Ivar føler dere bedre snart, det er slitsomt å gå rundt sånn..:)

Mariann Johansen ♫♥♫

02.nov.2010 kl.10:47

Tone:Ja, noen ganger er det veldig åpenbart hvorfor man drømmer om visse ting. Det er utrolig fascinerende, helt enig - jeg syns det som foregår i hjernen er utrolig spennende, hvor mye av det som skjer der er "vi" - personligheten, "sjelen" - er det bare elektriske impulser alt sammen, eller har vi virkelig en slags "ånd" som utgjør den ikke - fysiske og ikke - biologiske delen av oss? Svaret på det MÅ ligge i hjernen føler jeg, derfor er måten den arbeider på så utrolig spennende å prøve å forstå! :) Takk for god bedring, jeg håper også at vi kommer til oss selv snart. :)

Mariann Johansen ♫♥♫

02.nov.2010 kl.10:48

Tone:Jeg leste forresten akkurat på bloggen din, og det er jo i grunn litt merkelig at du ikke har mareritt om vann ute av kontroll, hehe... !

Mariann Johansen ♫♥♫

02.nov.2010 kl.10:55

Gro:Det er virkelig helt grusomt, selv om jeg nå kjenner igjen handlingen såpass at jeg på et visst nivå skjønner at jeg bare drømmer. Jeg blir ikke like panisk nå, men det er like fullt ekkelt - og slik den siste drømmen utviklet seg, med gjenoppliving og alt det der, så virker det som om noe av budskapet ligger i frykten, jeg "skal" liksom komme til det punktet der jeg er nærmest fra meg av fortvilelse.

Jeg tror mye av det vi drømmer kommer av ting vi frykter, eller usikkerhet i oss selv. Det er en måte for oss å møte våre demoner i relativt ufarlige omgivelser, og på den måten bevisstgjøre sitt forhold til det. Jeg tror også det er mulig - ikke bare tror, jeg er helt overbevist om at det er mulig å være sanndrømt, å få framtidssyner i drømme. Det trenger ikke å handle om noe overnaturlig, det er bare det at når man sover klarer man å legge sammen summen av mikroskopiske signaler som man mottar i våken tilstand. I drømmen ser man mulige scenarioer av mikro - info, og kanskje gjør det at man skjønner en sitausjon bedre, eller velger å handle annerledes for å unngå at drømmen skal bli til virkelighet.

Jeg sov godt i natt, heldigvis, men Sara hadde et lite uhell i senga si, så den tiden jeg vanligvis drømmer villest var jeg oppe og skiftet sengklær, hehe.

Mariann Johansen ♫♥♫

02.nov.2010 kl.10:58

australiamari:Den tanndrømmen er ganske vanlig, det er visst et kjempepositivt tegn, selv om det oppleves negativt mens det står på! :) Jeg har aldri drømt det, eller - når jeg tenker meg om har jeg drømt at jeg har hatt løse tenner, men aldri at de ramler ut av munnen min. Å løpe i bolledeig har jeg også drømt masse, eller etter at jeg ble voksen ble det mer sånn at jeg prøver å rekke en viktig avtale, eller få gjort noe viktig, men helt syke ting kommer i veien HELE TIDEN, jeg finner ingen klær å ha på meg, telefonen ringer og jeg klarer ikke ta den, osv.. Å fly har jeg bare drømt et par ganger, men det er helt fantastisk å huske det dagen etter, DET er en drøm jeg skulle ønske jeg hadde oftere! :D

Vi har også en sånn hammer i bilen, jeg liker den, hehe.

Mariann Johansen ♫♥♫

02.nov.2010 kl.11:09

deepinsidemyhead:Jeg tror du er inne på noe med det med stressa perioder, jeg kjenner meg i alle fall igjen i det.

Jeg vet ikke egentlig om den bilulykken har påvirket meg noe, jeg har i alle fall ikke tenkt på den på flere år før jeg plutselig satt her i natt og tenkte på alle disse tingene. Jeg ser jo at det kan se ut til å være en sammenheng, og det er klart det var en sterk opplevelse - men som barn er man, eller jeg var i alle fall ikke, i stand til å sette seg inn i det menneskelige tapet på samme måte som jeg ville gjort i dag. Jeg visste at de to ungdommene døde, og jeg skjønte hvordan det måtte ha skjedd. Det som preget meg mest, var nok det visuelle, alt kaoset og pappa, som vanligvis er en ganske så sindig mann ble en helt annen person. Også husker jeg at alt var så stille, og at vi barna prøvde å tenke på noe annet, men hele tragedien lå som et lokk over hele plassen, det var helt umulig. Jeg vet at jeg tenkte mye på det i årene etterpå, men jeg var så liten da det skjedde... jeg tror jeg ville tatt det mye mer inn i voksen alder, fordi man kanskje reflekterer mer over hva de fire i bilen må ha gjennomgått før de havnet i vannet, og hvordan de to som døde, faktisk døde.

Enkelte ting i forbindelse med de "bølge- drømmene" ser jeg helt klart hvorfor jeg har. Jeg kjenner igjen følelsen jeg har i marerittet, fordi jeg har hatt dem i virkeligheten, og jeg vet hva de kommer av. Og du har helt rett, det er ting som burde vært sagt, som ikke har blitt det - og da dukker det opp i drømme. :)

Frustrerte Heidi

02.nov.2010 kl.13:51

Først så vil jeg du skal se på alle filmene du finner på you tube med han der Derren Brown, særlig de hvor han snakker med døde mennesker....sjel og sånn, du veit..

Deretter får du rense drømmefangeren din, for den virker helt sikkert, men den er nok full av dritt og har nok i utgangspunktet for liten kapasitet til å håndtere de marerittene dine..... :-)

Du trenger en sånn svær en du :-)

Jeg drømmer grusomme rømmer selv...jeg kan fysisk føle varmt blod pumpe og renne ut fra hull i kroppen min og sånne ting...det er ganske ekkelt.

deepinsidemyhead

02.nov.2010 kl.18:13

Selv om man opplever ting som barn og kanskje ikke tar det så tungt innover seg, så kan man faktisk oppleve reaksjoner i ettertid, mange år etter uten at man egentlig skjønner hvorfor akkurat da, selv om man kanskje ikke har behov for (tror man).. Men at underbevisstheten faktisk trekker det frem når man kanskje er mentalt klar? (selv om jeg tror man aldri egentlig er klar - men når man faktisk skjønner noe av det...) Det er i hvertfall det jeg tror da.. Jeg har aldri studert eller jobba med psykologi og i grunn er det jo et enormt stort emne..

Men tror nok at man bør være litt obs på sånne ting som man har opplevd som kan komme tilbake i ettertid.. Man har gjerne et litt annet syn og kanskje andre følelser i ettertid, når man faktisk har skjønt hva som har skjedd.. Så prate om det ville jeg nok gjort:P Men er vel forholdsvis sjelden traumer skaper trøbbel så langt etter at noe har skjedd kanskje.. Minus mareritt selvfølgelig.. Men de gir seg nok bare livet går seg til igjen=)

tjukkebollefeita

02.nov.2010 kl.19:14

Utrolig slitsomt med sånne drømmer. Har en del mareritt til tider jeg og, men jeg drømmer om krig. Men helt siden jeg var liten og så et program om Nostradamus så har jeg vært livredd for at det skal komme krig hit. Der var det nemlig snakk om 3. verdenskrig.

Tror drømmer ofte kommer av ting man har opplevd, som har satt spor i en. Eller ting man frykter. Men fryktelig slitsomt med disse marerittene:(

Greta-G

02.nov.2010 kl.20:41

Jeg pleier å drømme akkurat det samme!

Var i India da det var tsunami i 04 og etter det har jeg hatt gjevnlige mareritt. Greier heller ikke å se typiske klaustrofobi-scener på film.

Natta, sov godt :)

/Greta-G

Mariann Johansen ♫♥♫

02.nov.2010 kl.21:37

Greta:Oi, da det hørtes dramatisk ut! :-/ Skjønner godt at du har mareritt om det!

Mariann Johansen ♫♥♫

02.nov.2010 kl.21:39

tjukkebollefeita:Jeg husker jeg var skrekkslagen av en slik spådom en gang jeg også, det var utrolig skremmende. Det er slitsomt i lengden, ja :-/ Husker forresten at jeg drømte enda mer sinnsyke ting mens jeg gikk gravid!

Mariann Johansen ♫♥♫

02.nov.2010 kl.21:41

deepinsidemyhead: Det skjuler seg mye rart i underbevisstheten, det har jeg fått bevist et par ganger før! :) Dette går nok helt fint, jeg er i grunn vant til å ha det sånn, mange ganger jeg våkner i en svettepøl, hehe.

Mariann Johansen ♫♥♫

02.nov.2010 kl.22:04

Frustrerte Heidi: Av og til lurer jeg på hvordan du klarer å være så skeptisk som du er, og samtidig så... spirituell, haha! Fant ikke bedre ord, men du slår meg ofte som en person som kun tror på det som kan bevises, samtidig som du viser tendenser til å tro på det som ikke er like konkret. En gang må vi ta oss en flaske vin og finne ut av hvordan verden egenntlig henger sammen! :)

Jeg har derimot ingen problemer med å forestille meg hvordan du drømmer. Du er kreativ og levende, og drømmene vil uten tvil bære preg av det. Kombinert med ditt tidvis nattsvarte tankesett og humor, kan jeg gjerne forstå at du har saftige mareritt. :D

=)

02.nov.2010 kl.23:50

Hehe joda som regel så ordner ting seg for de fleste:) Så det er jo ikke noe å bekymre seg over:) Men ja ubevisstheten kan gjøre mye rart .. Og mye som dukker opp inniblant hehe

Silje Silje

03.nov.2010 kl.09:37

sv: Ja hvorfor ikke? :-) Komponer et innlegg du og send det til meg, så skal jeg se på det!

04.nov.2010 kl.10:59

Fælt å drømme sånt ja..

Husker da jeg var yngre (7-8 år) drømte jeg ganske ofte at en bil med pappa, broren min og meg kjøre ut i sjøen, men mamma var aldri med. Jeg kan fortsatt kjenne følelsen av å ikke få puste, men det har vel litt med at jeg nesten druknet da jeg var enda mindre. Nå derimot er det lenge siden jeg har drømt noe i det heletatt, hvertfall som jeg husker :)

Mariann Johansen ♫♥♫

04.nov.2010 kl.20:15

Anonym:Det er en skrekkelig følelse, og jeg kan tenke meg at når det ligger en ekte opplevelse bak blir det sikkert enda verre. :/

Skriv en ny kommentar

hits